Skip to content

Dove: 3/4 cremă hidratantă, 1/4 ipocrizie?

23/11/2009

Voi ce bifaţi?

De câţiva ani buni, Dove a devenit sinonim cu redefinirea frumuseţii naturale (Pentru unii… Iar pentru altii, e sinonim cu o campanie publicitară genială). Cred că toată lumea a văzut reclame Dove cu fete mai plinuţe, femei mai în vârstă (pro age şi nu anti-age!) şi fetiţe cu pistrui – pe scurt, oameni pe care rar îi vezi în reclame. Campania pentru frumuseţea adevărată („Campaign for Real Beauty”) a avut un succes imens în toate ţările unde a fost lansată. Mesajul e cât se poate de clar şi de simpatic – şi, mi se pare, pro-feminist. Şi totuşi, din câte am observat în ultima vreme, o parte din blogosfera feministă strâmbă din nas acuzându-i de ipocrizie pe creatorii campaniei. Motivele? Iată două dintre cele mai des amintite:

  • Dove, o companie care vrea să ne convingă că frumuseţea naturală e cea adevărată şi micile defecte te fac mai frumoasă, încearcă să vândă – surprize, surprize – produse de frumuseţe.
  • Unilever, compania-mamă a firmei Dove, fabrică şi produse Axe, celebre datorită unor reclame sexiste (sau cel puţin bizare)

În primul rând, să fim serioşi: campania are un anumit farmec şi, cel mai important, funcţionează. Trebuie să recunosc: vara asta, când m-am dus să-mi cumpăr loţiune de corp autobronzantă, mă aflam în faţa raftului şi puteam să aleg între un produs Nivea şi unul Dove. Sunt sigură că din punctul de vedere al calităţii, nu prea există diferenţe între cele două… Totuşi, în mod automat mi-am întins mâna după cel de la Dove. Şi nu cred că din întâmplare… Înainte să încep să scriu acest articol, din curiozitate am deschis dulăpiorul de baie să văd câte produse Dove am fără să ştiu de ele. Şi, într-adevăr, am găsit loţiune de corp, deodorant şi săpun – toate de la Dove.

În ceea ce priveşte acuzaţia că cei de la Dove sunt ipocriţi, eu zic să nu ne fraierim. Pe de o parte, părerea mea e că produsele Dove nu sunt neapărat produse de frumuseţe. Eu le consider mai mult produse de igienă. Vrem, nu vrem, (sper că) toţi folosim săpun, gel de duş şi şampon. Pe de altă parte, e clar că în primul rând compania vrea să îşi vândă produsele. Normal că nu au inventat această campanie pentru a schimba imaginea frumuseţii, ci pentru a-şi creşte vânzările. Dar, în acest caz, cred că mijloacele scuză scopul… Adevărul e că Dove a donat sume frumoase în sprijinul unor cauze bune, a înfiinţat Dove Self-Esteem Fund şi organizează workshop-uri pentru a dezvolta încrederea în sine a fetelor tinere.

Aşa că eu rămân pro-Dove, chiar dacă are defecte. De ce? De asta:

Şi de asta:

No comments yet

Lasă un răspuns

